Tuesday, December 22, 2009

Movie Time

Hai..
Assalamualaikum..meet again...
hello..wanna share a movie I watched earlier this evening at Sunway Pyramid..
The title is SANTAU...well let us have a look at the synopsis of this movie which was created based on a true story in real life.. hehe..



Synopsis :

Sepasang suami isteri, Halim dan Nina bersama anak perempuannya Ecah hidup dalam keadaan selesa di sebuah perkampungan Melayu moden. Halim sentiasa menjadi contoh di kalangan masyarakatnya kerana berjaya dalam kerjaya dan suasana rumah tangganya yang harmoni. Di sebelah rumah mereka tinggal sepasang suami isteri, Husin dan Ana, dan di sebelah satu lagi adalah rumah kosong yang sedang menanti orang untuk menyewa. Selepas jiran baru berpindah bersebelahan rumah mereka, keluarga Halim mula dihantui oleh kejadian aneh dan menyeramkan di dalam rumah mereka. Bermula dengan Ecah yang terlihat pelbagai kelibat misteri sehinggalah kepada Nina yang sering mengalami kejadian pelik yang belum pernah berlaku selama ini. Semuanya berlaku apabila Halim tidak berada di rumah. Halim sangat sibuk dan menghabiskan masanya di luar sehingga lewat malam. Nina mula berubah sedikit demi sedikit daripada seorang isteri yang baik dan rajin menjadi seorang yang malas dan panas baran.

Setiap hari ada sahaja perkara yang berlaku yang mampu meretakkan hubungan keluarga mereka. Sebagai seorang yang berjaya, Halim tidak begitu mempercayai wujudnya benda ghaib dalam rumah mereka apabila Ecah mengadu padanya. Satu hari Nina mula mengalami sakit perut yang amat sangat dan Halim membawanya ke klinik. Doktor mengesahkan Nina mengalami gastrik. Bagaimanapun Ecah mengesyaki ibunya mengalami gangguan benda halus. Satu malam, Halim berkejar pulang apabila Ecah memberitahu Nina dirasuk dan menjerit-jerit. Akhirnya Halim membawa Nina berjumpa bidan kampung. Bidan tersebut mendapati Nina dan Halim telah menerima SANTAU kerana perasaan dengki dengan kebahagiaan dan kejayaan mereka. Sesuatu yang di luar jangkaan Halim telah terungkai dan ia amat mengejutkan.


well, that is the synopsis..let me make an overall conclusion about the movie..
The main character here are Halim and Nina, a married couple and they have one child name Ecah. Halim is a good and pious man. He do not believe towards all the mystical things. His family led a peaceful and harmonious life. If I'm not mistaken, one day they received a new neighbour named Husin and Ana, husband and wife. Husin is so jealous with the life that Halim and his family led. So he pretends to be good with Halim's family. At the same time, he has a plan to send SANTAU in order to ruin Halim's life. Halim's wife, Nina was badly affected by the SANTAU. So, day by day the situation worsen. So, he decides to meet the Bomoh to treat her wife. After the third Bomoh which is an Imam, then her wife condition becomes better and the SANTAU has gone. At last he knows that the one who sent SANTAU to his family was he so-called kind hearted neighbour, Husin.

The movie was not so bad, quite thrilling but have a few typical local horror film scenes.
Lesson that can be learned : 
Malays are always jealous when they see somebody is successfull. 
Strengthen your akidah and iman towards Allah.


that's all. thx. ciao.  

3 comments:

  1. yeah..but still disappointed with Malays attitude - they are always be jealous when they see other Malay succeed in life..
    and wht most important is that how they react towards it..and sadly they always choose to react negtively.. :-(

    ReplyDelete
  2. that's a culture that unfortunately cannot be changed by others...
    they themselves need to change their own attitude because attitude is everything.....

    ReplyDelete